S-a înființat 119, numărul unic național destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului
Copiii aflaţi într-o situaţie vulnerabilă, dar şi alte persoane care au cunoştinţă despre o astfel de situaţie, pot suna de acum la numărul unic național 119.
Anunțul a fost făcut inițial de ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Gabriela Firea.
Vă prezint în premieră naţională telefonul copilului – 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde.
Cine poate să sune la 119? Poate să sune un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică. De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat.
Acesta mi se pare un lucru bun şi anume că pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă. Mi se pare absolut normal ca şi noi, în România, să aplicăm metodele care dau succes în Uniunea Europeană şi numai, în întreaga lume, prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi o altă persoana, inclusiv un cadru didactic.
Se poate suna la ‘telefonul copilului’, nu pentru a suna sau pentru a face glume nepotrivite, ci pentru a anunţa situaţii. Suntem în directă colaborare şi cu reprezentanţii Ministerului de Interne şi există o interconexiune între 119 şi 112, pentru că este posibil să fie nevoie şi de o acţiune imediată, în cazul unor violenţe, unor brutalităţi, care se pot solda cu punerea în pericol a vieţii copilului, şi atunci intervenţia trebuie să fie una imediată.
Din acest moment există câte 5 persoane alocate la fiecare direcţie de asistenţă socială şi direcţie a copilului din judeţe, care vor lucra în schimburi astfel încât să avem asigurată întreaga zi, deci 24 de ore, pentru a prelua aceste apeluri şi a putea să comunice cu instituţiile autorităţii publice locale şi centrale situaţia pe care a recepţionat-o în urma acelui apel. Există pregătite deja echipe mobile, cu specialişti, care să se deplaseze la faţa locului în urma telefoanelor primite.
Deci nu este doar o linie verde în care anunţi o situaţie, mai ales dacă ea este foarte gravă şi trebuie să se intervină pe loc, ci se poate şi acţiona imediat după primirea apelului. Fireşte, se face o evaluare a apelului primit şi a situaţiei transmise, astfel încât să se realizeze şi o prioritizare.
a declarat ieri ministrul Gabriela Firea, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern, relatează Agerpres.
Numărul unic național 119 destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, în cadrul programului guvernamental „Din grija pentru copii” a fost operaționalizat începând cu data de 05 ianuarie 2022. Numărul 119 este gratuit din orice rețea fixă sau mobilă și va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului.
Și Serviciul de Telecomunicații Speciale a transmis  un comunicat cu privire la 119:
1️⃣1️⃣9️⃣ – număr unic de telefon la nivel național pentru cazurile de abuz împotriva copiilor
🚨Pentru copiii aflați în situații vulnerabile, care au nevoie de grija și protecția noastră🤲, astăzi am operaționalizat numărul 119, apelabil gratuit din orice rețea fixă sau mobilă.
👩‍👧‍👦Din grijă pentru copii, specialiștii STS au implementat cele mai moderne și utile soluții tehnice în cadrul centrelor de suport ale direcțiilor de asistență socială și protecția copilului din întreaga țară.
Numărul unic 1️⃣1️⃣9️⃣ va funcționa neîntrerupt și în condiții securizate.

În 2020, primul an al pandemiei, au fost peste 8.200 de copii victime ale violenţelor în familie sau în comunitate. Iar în primele şapte luni ale anului 2021, al doilea an al pandemiei, peste 5.000 de copii au fost abuzaţi.

Consilierul de stat Mădălina Turza a prezentat ce se întâmplă în urma unui apel la 119.

În situația în care sună un copil, un părinte, o terță persoană, operatoarea sau operatorul care știe să deceleze ce tip de situație este – există niște criterii foarte clare după care ei își pot da seama dacă este o urgență ce pune viața în pericol iminent astfel încât să apese butonul de panică pentru 112 sau este o situația ce ține de abuz, neglijare, exploatare și automat alertează echipa mobilă a Protecției Copilului care pleacă în decurs de câteva minute la locația pe care o și pot vedea cu ajutorul acestui sistem integrat și cu Protecția Copilului, nu doar la 112

a explicat Mădălina Turza.

(Sursă info: agerpres.ro, Facebook STS, sursă foto: Inquam Photo / Octav Ganea, sts.ro, Inquam Photos / George Călin)

Leave a Reply

Close Menu