Proiectul “România Educată”, aspru criticat!

Proiectul “România Educată”, a fost adoptat ieri într-o ședință de Guvern condusă de președintele țării, Klaus Iohannis. Acesta propune mai multe modificări în sistemul de educație, printre care cele mai importante sunt:
– posibilitatea liceelor de a introduce un examen de admitere, care va fi susținut înaintea Evaluării Naționale (elevii care sunt admiși au opțiunea de a nu participa la Evaluarea Națională)

– examen de Bacalaureat unic bazat pe competențe minime (asemănător testelor PISA)

– posibilitatea elevilor de a trece de la un liceul profesional, la unul teoretic sau vocațional, în baza unui examen.

“Nu putem continua cu rate atât de mari de abandon, analfabetism funcțional și științific. În fața acestor probleme, „România Educată” propune soluții concrete, obiective, măsuri și ținte ambițioase, dar realiste.”, declara ieri președintele Klaus Iohannis.

Însă proiectul nu este văzut cu ochi buni nici de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți și nici de specialiștii în educație din România!

“Raportul final România Educată, publicat de președintele Klaus Iohannis la 7 ani de la preluarea primului mandat cu promisiunea realizării acestui document de reformă, are în primul rând o problemă conceptuală majoră”, atrage atenția cercetătorul Dacian Dolean, relatează edupedu.ro. Expert în științele educației, specializat în dezvoltarea alfabetizării timpurii, Dolean a declarat într-o analiză a proiectului prezidențial că documentul oficial pornește de la afirmații false. “La pagina 4 scrie “Procesul de consultare a durat aproape cinci ani și a implicat peste 64 de instituții publice, ONG-uri, autorități locale/centrale și peste 12.400 de persoane.” Cred ca intenția acestei propoziții a fost să convingă cititorul că un număr mare de oameni consultați reprezintă o garanție a calității. Complet fals!”, precizează expertul Dacian Dolean pentru edupedu.ro.

Posibilitatea unor licee de a organiza examene proprii de admitere, separate de examenul de evaluare națională, conform proiectului România educată, a stârnit un val de îngrijorare și în rândul majorității părinților, afirmă într-un comunicat Federația Națională a Asociațiilor de Părinți. “Un sistem de admitere cu subiecte concepute de profesori, la nivelul fiecărei unități de învățământ, nu oferă garanția integrității. Acest sistem de elaborare a subiectelor poate genera și un conflict major de interese, elevii care provin din ciclul gimnazial al şcolii respective fiind avantajați de faptul că au beneficiat permanent de o predare conformă cu exigențele respectivelor licee, reflectată și în modul de concepere a subiectelor de examen. În plus, va exista o presiune externă foarte mare asupra profesorilor respectivi care vor fi asaltați de elevi și părinții acestora pentru a oferi o pregătire suplimentară, specifică tipului de subiecte pe care le elaborează.”, se arată în comunicatul Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.

Raportul final “România educată” lansat de președintele Klaus Iohannis și asumat de Guvern ca bază pentru crearea unui pachet legislativ în educație este compus din soluții greșite, „banalități solemne”, metamăsuri și doar câteva soluții concrete, spune și cercetătorul Mircea Miclea, profesor de psihologie la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și fost ministru al Educației.

“Soluția de acum, de a face Evaluarea Națională opțională și de a face prevalentă admiterea direct la liceu e total greșită. Îi face pe elevii de gimnaziu să nu mai învețe materia de Evaluare Națională, ci doar subiectele la care se dă admitere. Nu mai contează nimic din gimnaziu, din clasa a V-a dacă mă gândesc că mă duc la Lazăr, știu din ce dau examen și la aia mă pregătesc, nu mai învăț nimic altceva. Asta este un dezastru. O altă soluție greșită este Bacalaureatul unitar”, a declarat Mircea Miclea pentru edupedu.ro.

Raportul “România Educată” poate fi consultat pe www.romaniaeducata.eu.

(sursa info și foto: edupedu.ro)

Leave a Reply

Close Menu