Finanțări promise firmelor în pandemie și care au întârziat să vină sau n-au mai venit deloc

În contextul pandemiei, Guvernul a promis diverse forme de ajutor pentru companii: în retrospectivă, cele mai multe dintre acestea s-au concretizat, însă cu mari întârzieri, modificări peste modificări legislative ș.a.m.d. În zona de ajutoare de stat, implementarea schemelor propuse e lungită și de faptul că ele trebuie aprobate de Comisia Europeană. Printre cele care cu greu au ajuns sau vor ajunge să se aplice, adică să se dea startul la înscrieri, avem și promisiuni care nu s-au mai aplicat sau eșecuri precum granturile pentru investiții.

Poate unul dintre cele mai așteptate pachete de măsuri este cel care cuprinde granturile pentru HoReCA, dacă ne gândim la faptul că au fost aduse în discuție la nivelul Executivului toamna trecută, prima formă a OUG nr. 224/2020, cea care le cuprinde, a venit abia la final, apoi Guvernul și-a dat seama că trebuie modificată deși nici nu apucase să fie pusă în aplicare, iar forma finală a ordonanței a venit abia la final de februarie anul acesta. Reprezentanții Ministerului Economiei spuneau recent că înscrierile s-ar putea deschide din 1 iunie, „dată până la care toți beneficiarii vor putea depune, conform termenelor legale, situațiile financiare obligatorii”.

Pe scurt, schema se adresează agențiilor de turism, operatorilor din domeniul cazării turistice și alimentației publice care au suferit pierderi din cauza pandemiei, în 2020, față de 2019. În esență, ajutorul primit va fi de 20% din totalul acestor pierderi, însă nu va putea depăși 800.000 euro.

Desigur, fiecare schemă de ajutor de stat pe care o propune și aprobă Guvernul trebuie să primească aprobare și de la Comisia Europeană, întrucât legislația UE o impune. Iar asta face ca demersurile de punere în aplicare să devină cu atât mai lungi.

Mai departe, ne uităm la o propunere care a rămas la acest stadiu, dată în vara anului trecut: granturi pentru chirii de până la 80.000 de euro, prin care Executivul ar fi sprijinit anul trecut circa trei mii de firme din centrele comerciale din țară care au avut activitatea suspendată până la 15 iunie. Proiectul de ordonanță care cuprindea aceste granturi nu a mai ajuns să fie adoptat, poate și pentru că mecanismul de acordare și condițiile păreau ușor disonante față de realitatea din centrele comerciale.

Apoi, să ne amintim de mecanismul de amânare a chiriilor dat de Parlament prin Legea nr. 62/2020, care s-a dovedit a fi imposibil de aplicat în practică, așa cum chiar cei de la Ministerul Finanțelor au declarat. Parlamentarii n-au indicat cine trebuie să vină cu normele de aplicare și au construit un mecanism cu aplicare retroactivă – practic, au dat o măsură complet inutilă.

O foarte lungă perioadă pentru aplicare regăsim și în cazul mecanismului IMM Factor. A fost oficializat în august 2020, prin OUG 146/2020, a primit în decembrie aprobarea autorităților europene, dar Guvernul și-a dat seama că are nevoie de modificări suplimentare pentru a-l face cu adevărat funcțional. Abia recent, mecanismul a dobândit și norme de aplicare, ceea ce înseamnă că în perioada următoare ar trebui să-l vedem la stadiul de debut al înscrierilor.

IMM Factor va sprijini întreprinderile mici și mijlocii (inclusiv persoanele fizice autorizate) care apelează la factoring prin aceea că Guvernul va garanta facturile pe care firmele și PFA-urile le vor deconta la bănci și instituții financiare nebancare din dorința de a obține rapid bani.

De asemenea, ne uităm și la cvasi-eșecul granturilor pentru investiții, a treia măsură din OUG nr. 130/2020, pentru care înscrierile s-au și terminat, dar care, cel mai probabil, vor trebui reluate din cauza unor cercetări penale: ar fi fost fraudat procesul de înscriere, terții având acces la platforma de înscrieri. În plus, a afirmat ministrul economiei, scopul finanțării nu era să ajute domeniul imobiliar, or peste jumătate din proiectele eligibile în urma înscrierilor ar fi tocmai din acest sector. La acest moment, soarta acestor granturi este incertă. Conform ordonanței, IMM-urile ar fi putut solicita granturi cuprinse între 50.000 și 200.000 de euro pentru investiții în industria alimentară, industria auto, construcții, transporturi, turism, industria farmaceutică, industriile creative, educație, sănătate și comerț.

Dacă tot ne aflăm în zona acestei ordonanțe, trebuie să menționăm și procesul greoi de aprobare a dosarelor pentru măsura 2 – granturile pentru capital de lucru. Grantul pentru capital de lucru este acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub forma unei sume forfetare ca procent din cifra de afaceri înregistrată în 2019. Potrivit OUG-ului, pentru aceste granturi se pot înscrie doar IMM-urile a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă. Pentru înscrierile care s-au făcut anul trecut, plățile sunt aproape de finalizare, însă Parlamentul a modificat schema și a lărgit sfera beneficiarilor. Asta, anul trecut, dar o nouă rundă de înscrieri nu va începe mai devreme de primirea aprobării de la Comisia Europeană.

sursa:avocatnet.ro

Leave a Reply

Close Menu