ANCOM: reglementări actualizate privind factura detaliată

11 ianuarie 2024 | Economie
ANCOM: reglementări actualizate privind factura detaliată

ANCOM: reglementări actualizate privind factura detaliată

Pentru a monitoriza și controla mai eficient cheltuielile generate de utilizarea serviciilor de telefonie și internet, utilizatorii de servicii de comunicații electronice pot solicita, pe lângă factura standard obișnuită, și o factura detaliată și în acest sens, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) vine în întâmpinarea utilizatorilor de servicii de telefonie și internet cu schimbări în procesul de emitere a facturilor detaliate, conform unui comunicat de presă ANCOM transmis redacției.

Despre factura detaliată :
Facturile detaliate pentru serviciile de comunicatii electronice se pot elibera la cererea utilizatorilor si prin modalitatea indicata de catre acestia, indiferent de calitatea de persoana fizica sau juridica a utilizatorului si de modalitatea de plata a serviciilor (preplatite sau pe baza de abonament), in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.

Facturile detaliate trebuie sa includa cel putin informatii precum: perioada de tarifare, tariful lunar perceput pentru abonament, suma totala tarifata (inclusiv TVA) si, dupa caz, tarifele pentru serviciile suplimentare utilizate si traficul suplimentar efectuat, tarifele pentru conectarea/instalarea/reconectarea/deconectarea serviciilor, respectiv cele pentru inchirierea sau achizitionarea unor echipamente. Din facturile detaliate trebuie sa reiasa si gratuitatile si reducerile acordate utilizatorilor.
Totodata, in functie de serviciul furnizat, facturile detaliate trebuie sa contina informatii specifice precum:

– pentru serviciile de comunicatii de voce, SMS si MMS:
– detalii complete ale apelurilor si mesajelor expediate, incluzand numarul de telefon, data si ora, durata, tariful aplicat (pentru tariful aplicat in roaming international se va preciza tara al carei timp legal a fost utilizat la emiterea facturii detaliate);
– valorile apelurilor si mesajelor diferentiate pe tipuri de retele, internationale, in roaming, numere cu tarif special;
– pentru serviciile de acces la internet:
– data si ora inceperii fiecarei sesiuni de date, volumul de trafic consumat/sesiune, tariful total aplicat pentru sesiune/grup de sesiuni in functie de unitatea de tarifare;
– numarul de ore/volumul de trafic inclus in abonament (limita de trafic), precum si traficul suplimentar generat prin depasirea numarului de ore/volumului de trafic inclus in abonament, daca este cazul;
– unitatea minima de contorizare a traficului, precum si modalitatea de rotunjire a unei sesiuni, daca este cazul;
– tariful aplicabil pe unitatea minima utilizata pentru contorizarea traficului.

Facturile detaliate pot fi furnizate in format letric, prin transmiterea unei scrisori, sau in format electronic, la adresa de posta electronica sau in contul de client. Furnizorii pot elibera facturi detaliate contra cost, insa au obligatia de a oferi cel putin o modalitate gratuita, din cele enumerate mai sus, de transmitere a facturilor detaliate.

Aceste reglementari actualizate vin in intampinarea cerintelor legislative europene si reafirma angajamentul ANCOM de a promova interesele utilizatorilor finali in domeniul comunicatiilor electronice.

In contextul actual al tehnologiei digitale, ANCOM incurajeaza utilizatorii sa opteze pentru primirea facturilor in format electronic, inclusiv a facturilor detaliate. Facturile electronice ofera acces imediat la informatii, contribuie la reducerea consumului de hartie si la minimizarea impactului asupra mediului. Totodata, facturile electronice sunt usor de stocat si gestionat electronic, simplificand procesul de arhivare si urmarire a cheltuielilor.

Ce, cum și unde reclami :
Daca dupa consultarea unei facturi detaliate, utilizatorii contesta modul de tarifare a serviciilor utilizate, acestia pot adresa furnizorului o sesizare. Termenul maxim pentru contestarea sumelor facturate este precizat in contract si, de regula, este de 30 de zile de la data emiterii facturii. ANCOM recomanda adresarea unei sesizari in scris si solicitarea unui numar de inregistrare a acesteia. In cazul in care un utilizator este nemultumit de rezolvarea sesizarii adresate furnizorului, acesta se poate adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Atentie! Conform procedurilor proprii de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, furnizorii pot accepta neplata facturii/sumei contestate pana la solutionarea reclamatiei sau pot solicita plata intregii facturi pana la data scadenta, urmand ca in cazul solutionarii favorabile a sesizarii, sa returneze suma contestata (de regula, prin reducerea urmatoarei facturi).

ANCOM poate interveni dacă furnizorii nu emit facturile detaliate la cererea utilizatorilor, în condițiile descrise mai sus, sau dacă acestea nu conțin informațiile minime prevăzute de lege. Sesizările pot fi trimise la infocentru.ancom.ro/contact/sesizeaza-ancom/.

Pentru mai multe informații cu privire la contractele de furnizare de servicii de comunicații electronice destinate publicului, cei interesați pot accesa InfoCentru ANCOM.

(sursă info și foto : comunicat de presă ANCOM )

Alte Articole

Ce este prestatorul casnic și cum poate beneficia de asigurări sociale și de sănătate

Ce este prestatorul casnic și cum poate beneficia de asigurări sociale și de sănătate

5 iulie 2024

AJOFM Tulcea a publicat o serie de informații legate de prestatorii de activități casnice, adică despre lucrătorii casnici și despre platforma electronică destinată acestora și beneficiarilor lor, ce introduce un…

CISTESTE MAI MULT
Salariul vs stabilitatea jobului – ce aleg românii când caută un loc de muncă ?

Salariul vs stabilitatea jobului – ce aleg românii când caută un loc de muncă ?

4 iulie 2024

Salariul este criteriul care contează cel mai mult pentru români în alegerea unui job, în condițiile în care, la nivel global, stabilitatea jobului este cea mai importantă pentru angajați, conform…

CISTESTE MAI MULT