Peste 75% dintre cei chestionați de SALVAȚI COPIII ROMÂNIA nu doresc ca examenele de admitere să fie organizate separat de către colegii

 

”Admiterea organizată de colegii naționale așa cum este prevăzută în proiectul de lege, art. 74, este discriminatorie. Provoacă segregare și un sistem paralel de evaluare față de cel standardizat prin Evaluarea Națională.”

Aceasta este opinia unui cadru didactic ce a participat la o consultare online derulată de SALVAȚI COPIII ROMÂNIA în perioada 2 – 16 august 2022 și la care au răspuns 1.610 elevi, cadre didactice și părinți.

77% dintre persoanele chestionate nu sunt de acord ca examenele de admitere să poată fi organizate separat de către colegii și aproape 40% vor ca Legea Educației să interzică expres orice formă de acoperire a nevoilor școlii cu banii părinților, scrie într-un comunicat primit la redacție, emis de organizația Salvați Copiii România.

”Pentru a nu fi nevoie să se colecteze bani de la părinți pentru nevoile clasei și aleșcolii, ar trebui alocați banii necesari unei bune desfășurări a activității școlare. Cică învățământul este gratuit, doar pe hârtie, căci faptic nu. De aici se ajunge să contribuie părinții cu bani.” (opinie părinte)

”În liceul meu, există un formular de feedback semestrial destul de cuprinzător, prin care profesorii sunt evaluați de noi. Din păcate, după completarea lor nu se mai întâmplă nimic. Cred că nici nu sunt citite.” (opinie elev)

Orice formă de acoperire a nevoilor școlii cu banii părinților artrebui interzisă expres prin legea educației, consideră 39% dintre cei chestionați, în vreme ce tot 39% spun că decizia trebuie lăsată la latitudinea părinților.

Un procent de 8% consideră că decizia trebuie să fie luată de conducerea școlii și că ar trebui stabilit un cuantum anual per elev.
Această situație indică faptul că, în condițiile în care autoritățile nu asigură o finanțare adecvată a educației, practica colectării banilor pentru reparații, amenajarea clasei, achiziționarea echipamentelor sau a cărților necesare elevilor e încă larg răspândită în unitățile de învățământ din România.

Peste trei sferturi dintre cei care au răspuns consultării online (77%) nu sunt de acord ca examenelede admitere să fie organizate separat de către colegiile naționale, în vreme ce doar 13% dintre acestea sunt de acord cu propunerea din noua Lege a Educației.

735 din cele 1.610 persoane ce au participat la Consultarea online au transmis comentarii și propuneri de îmbunătățire a actualului proiect de lege privind sistemul de educație și principalele teme pentru cei direct interesați de modificările legislative ale sistemului de educație sunt legate de:

– eliminarea organizării separate a examenului de admitere de către colegiile naționale,
– menținerea ponderii de 20% în calculul mediei de admitere la liceu,
– revizuirea conținutului programei școlare,
– creșterea finanțării sistemului de educație,
– precizarea modalităților de derulare în unitățile școlare a programelor de educație pentrusănătate și a componentelor acestora,
– renunțarea la bacalaureatul unic indiferent de profilul liceului,
– depolitizarea sistemului de educație, eliminarea funcției de directori administrativi,
– păstrarea Caselor Corpului Didactic și a statutului de cadru didactic în cadrul acestora,păstrarea rețelei centrelor de resurse și asistență psihopedagogică în configurația actuală șireglementarea explicită prin lege a rolului consilierului școlar al elevilor,
– reintroducerea burselor de studiu,
– testarea periodică psihologică și profesională a cadrelor didactice,
– participarea reală a elevilor în consiliile de administrație ale școlilor,
– asigurarea consilierii școlare a elevilor vulnerabili,
– renunțarea la calificativele la arte și sport și menținerea sistemului actual de notare pentrutoate materiile,
– menținerea disciplinei educației tehnologice în trunchiul comun,
– reintroducerea orei de consiliere și dezvoltare personală.

Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a atras atenția asupra necesității unei reevaluări a propunerilor din noua Lege a Educației Naționale, care să țină cont atât de argumentele experților în educație, cât și de cele ale părinților, cadrelor didactice și elevilor, direct implicați în procesul educațional:

„O nouă Lege a educației trebuie să corecteze vulnerabilitățile din sistemul de învățământ, astfel încât accesul la educație de calitate să fie real pentru toți copiii. Avem acum posibilitatea de a reforma cu adevărat sistemul de învățământ, în beneficiul elevilor și alcadrelor didactice, de aceea considerăm că dezbaterea publică asupra modificărilor aduse estecrucială. Aceasta este miza demersului Salvați Copiii România de a organiza o consultare online la care să participe direct și cu argumente persoanele interesate de domeniul educației”.

Organizația Salvați Copiii România a transmis Ministerului Educației, în luna iulie, un document prin care recomandă renunțarea la posibilitatea colegiilor naționale de a organiza examene proprii de admitere la liceu, reintroducerea bursei de studiu, revenirea la aprobarea anuală a cuantumului minim al burselor școlare prin HG, stabilirea unitară, la nivel național, a criteriilor de acordare a burselor școlare, prin Statutul elevului, fără posibilitatea autorităților publice locale sau a unităților de învățământ de a stabili criterii specifice și introducerea în textul proiectului de lege a dreptului elevilor de a beneficia de un laptop cu conexiune la internet, primit în comodat pe toată durata ciclului de studii.

Totodată, Salvați Copiii România consideră necesară desființarea actualelor inspectorate școlare, cosmetizate în proiectul LIP ca fiind direcții județene, și înființarea unor noi structuri deconcentrate.

(sursă info și foto : comuicat de presă Salvați Copiii România )

Leave a Reply

Close Menu